ALPEJSKIE PRZEŁĘCZE

Alpejskie przełęcze to miejsca które, zawsze bardzo nas pociągały. Jest ich tak dużo że planując trasy, zawsze staramy się aby przynajmniej jedna z nich na niej się znalazła. Spośród wielu, kilka zasługuje na szczególną uwagę.

Planując nasz wyjazd do Rzymu na 110 rocznicę Harleya – Davidsona zaplanowaliśmy trzy przełęcze, które uważaliśmy za jedne z najpiękniejszych i najtrudniejszych alpejskich dróg: Passo del Rombo, Passo Stelvio oraz Passo di Gavia. Dodatkowo wiedzieliśmy że nie będzie na nich łatwo, gdyż o tej porze roku mógł być na nich jeszcze śnieg..!!! Z kolei, Passo Stelvio dało nam piękne wspomnienia w drodze powrotnej z Free Meeting 2015.  A Passo del Rombo znalazła się również na trasie powrotnej z ostatniego Free Meeting 2019.

Passo del Rombo

Jedna z najpiękniejszych alpejskich przełęczy Timmelsjoch włoska nazwa: Passo del Rombo położona na wysokości 2509 m n.p.m. na granicy Austrii i Włoch. Oddziela ona Alpy Ötztalskie od Alp Sztubajskich. Przełęcz Timmelsjoch łączy austriacką miejscowość Sölden  z włoską miejscowością San Leonardo in Passeiertal na południowym wschodzie.

Passo Stelvio

Jedna z najbardziej znanych dróg na świecie. Wszystko za sprawą brytyjskiego programu motoryzacyjnego Top Gear, który uznał ją za jedną z najpiękniejszych tras na naszym globie. My także to potwierdzamy…!!!  Długość: 47 km, nachylenie max.: 14%, wysokość: 2758 m npm.

Passo di Gavia

Jedna z najwyższych i najpiękniejszych alpejskich przełęczy. Bardzo trudna. Pod szczytem znajduje się  Gavia Vecchia – najbardziej niebezpieczny fragment, który omija się zbudowanym w tym celu tunelem. Długość: 43 km, nachylenie: 16%, wysokość: 2 621 m.npm.

European Bike Week to dla nas również okazja aby podróżując na tą imprezę pokonać właśnie jakąś przełęcz. Tak było w 2016 roku, planując trasę uwzględniliśmy wjazd na Edelweisspitze. To najwyżej położony punkt widokowy na Grossglocknerstrasse. Oczywiście liczyliśmy na okno pogodowe, gdyż o tej porze roku zarówno może tu panować piękna słoneczna pogoda jak i klimat iście zimowy, włącznie z opadami śniegu. Tym razem mieliśmy dużo szczęścia..!!!

Grossglockner

Piękna wysokogórska droga, niestety płatna, biegnąca pod szczytem najwyższej góry Austrii, od którego wzięła swoją nazwę. Zatłoczona, ale warta przejechania.  Długość: 48 km, nachylenie max: 12%, wysokość: 2571 m. npm.

Passo della Moistrocca

Po słoweńsku to przełęcz Vršič, położona na wysokości 1611 m. Piękna górska droga, biegnąca u podnóży Triglav, niezbyt wysoka ale bajecznie malownicza i dość wymagająca, z powodu trudnych krętych odcinków pokrytych kostką granitową.

Wiemy że jest jeszcze wiele pięknych przełęczy które czekają na nas. Mamy nadzieję na pokonanie ich i liczymy na to iż będzie niebawem okazja, aby włączyć je w program naszych tras.

Col d’Iseran

Przełęcz nanizana na  Route des Grandes Alpes, znana z licznych galerii i tuneli oraz zmagań kolarskich Tour de France. To najwyżej położona przełęcz asfaltowa w Alpach. Długość: 80 km, nachylenie max.: 12%, wysokość: 2770 m. npm.

Passo della Novena

Passo della Novena jest drugą co do wysokości przełęczą górską w Szwajcarii. Długość: 36 km, nachylenie max: 10%, wysokość 2478 m. npm.

San Bernardino

Przełęcz San Bernardino znana była już starożytnym Rzymianom. Używano jej jako szlaku handlowego. Długość: 82 km, nachylenie max: 10%, wysokość: 2066 m. npm.

Silvretta

Nie bez przyczyny Silvretta Hochalpenstrasse uznawana jest za jedną z najpiękniejszych alpejskich tras.Długość: 25 km, nachylenie max: 10%, wysokość: 2032 m. npm.

Furka Pass

Zbudowana w 1866 r. dla celów wojskowych droga przez przełęcz Furka. To tutaj James Bond śledził Goldfingera. Długość trasy 28 km, nachylenie max.: 11%, wysokość: 2 431 m. npm.

La Tremola

Stara droga na przełęcz św. Gotarda wykonana jest z kostki granitowej. Długość: 20 km, wysokość: 2108 m. npm.

Passo san Boldo

Charakterystyczna ze względu na swoje tunele i serpentyny, zwana też Drogą Stu Dni.  Długość: 16 km, nachylenie max: 12%, wysokość: 706 m. npm